Clasificarea API (American Petroleum Institute) pentru uleiuri de motoare
Specialistii API au elaborat o clasificare menita sa diferentieze uleiurile in functie de caracteristicile tehnice si de performanta. Indirect, aceasta clasificare permite evaluarea uleiurilor lubrifiante, intrucat cerintele pentru ultimele dezvoltari sunt mult mai mari decat produsele mai vechi. Toate uleiurile de motor, conform standardelor API, pot fi impartite in 2 categorii, care la randul lor sunt impartite in mai multe clase:
S – proiectat pentru motoarele pe benzina. Astazi, utilizarea a 4 clase de ulei este permisa in majoritatea tarilor:
SJ – recomandat pentru utilizare la motoarele fabricate inainte de 2001.
SL – potrivit pentru unitati de putere fabricate pana in 2004. Acceptat de multi producatori de masini ca standard minim necesar pentru intretinerea masinii.
SM – proiectat pentru motoarele fabricate pana in 2010. Se caracterizeaza prin eficienta crescuta la temperaturi scazute, rezistenta la oxidare si formare de namol. Pastreaza performanta excelenta pe toata durata de viata.
SN – In prezent, acestea sunt uleiurile care asigura cea mai mare protectie motorului, precum si eficienta maxima a acestuia. Ele ajuta la economisirea combustibilului. Nu provoaca distrugerea garniturilor de ulei.
C – folosit la motoarele diesel ale camioanelor. In prezent, urmatoarele clase sunt utilizate pentru motoarele din diferiti ani de productie – CH, CI, CJ si CK. Cifra 4 dupa clasa specificata arata ca uleiul de lubrifiere poate fi utilizat la motoarele in 4 timpi.
Analiza lor mai detaliata:
- CH-4. Potrivit pentru motoarele care functioneaza cu combustibil de inalta calitate, cu un continut relativ de sulf sub 0,5%.
- CI-4. Asigura o protectie fiabila a motorului si a elementelor sistemului de recirculare a gazelor de esapament (EGR) impotriva depunerilor de funingine si a uzurii premature. Unele uleiuri lubrifiante din aceasta clasa pot fi desemnate ca CI-4 PLUS.
- CJ-4. Se caracterizeaza prin stabilitate crescuta la temperatura, rezistenta la oxidare, au durata de viata extinsa.
- CK. Conceput pentru a proteja motoarele fabricate in 2017, dar poate fi folosit si ca alternativa la modelele anterioare.
Exista uleiuri universale de lubrifiere potrivite atat pentru motoarele diesel, cat si pe benzina. Au un marcaj dublu, de exemplu CH-4 / SJ.